Uit het archief van Hessel Altenburg

Een ruim 60 jaar geleden verzonden brief

Recent is onze oud-docent/conrector/collega Hessel Altenburg overleden. Via zijn zoon Jouke mocht het SJL zijn schoolarchief in ontvangst nemen; Hessel had alles keurig en nauwgezet bijgehouden. Inmiddels hebben wij die mappen overgedragen aan het stadsarchief om ze bij het omvangrijke archief van onze school te voegen.

Eén document uit zijn nalatenschap, een ruim 60 jaar geleden verzonden brief (altijd door Hessel Altenburg bewaard) uit 1961 willen wij hierbij wat nader toelichten. Het behelst een uitvoerige loftuiting van een oud-leerling uit 's-Hertogenbosch, namelijk Jan Hommen aan het adres van Hessel en het Sint-Janslyceum. Leest u de brief maar eens goed door.

Realiseert u zich dat deze nu 81-jarige Jan na het Sint-Janslyceum een werkelijk unieke en imponerende carrière achter de rug heeft. Op Wikipedia is over Jan Hommen van alles te lezen. Hierbij een kleine selectie. Hij was voormalig bestuursvoorzitter van de ING-groep. Na zijn studie bedrijfseconomie aan de Katholieke Universiteit Brabant, begon Hommen zijn loopbaan bij Lips Aluminium BV te Drunen. Door particuliere beleggers is hij verkozen tot Topman van het jaar 2013. Hij heeft ook een benoeming tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau mogen ontvangen. In november 2013 werd Hommen bij ING opgevolgd door Ralph Hamers. Daarna (in 2014) werd bekend dat hij de functie van bestuursvoorzitter ging vervullen bij KPMG voor maximaal vier jaar.

Hessel Altenburg heeft deze brief altijd gekoesterd. Een mooi eerbetoon van een 18-jarige leerling.

@Nieuwsbrief 3, september 2024